söndag 28 mars 2010

Påsk på Grimgården

 

Vädret har ju inte varit det bästa den här helgen, men jag tror att det är första gången på väldigt länge som jag har njutit åt regnet som kom igår. De hade lovat snö här och det kom regn istället, härligt. Det märktes också att det tog hårt åt snön på flera ställen.

Fick en väldigt bra start på dagen, fast det blivit sommartid och man fick sova en timme kortare. Detta beror till en del på att jag var till Gunilla, i byn Berg, som har Grimgården. Hon har nu öppnat butiken igen till påsk 25/3 – 5/4.

1941

Här följer en mängd bilder som jag tog när jag var där. Alla bilder är klickbara.

1801

1811 

Grimgården ligger vid midsommarstången i byn Berg, utanför Leksand.

1831 

1851

1861

Vill du ha vägbeskrivning kan du höra av dig eller ringa Gunilla.

1871

1891

1901

Om det är något du ser på bilderna som du är intresserad av så kan du ringa Gunilla 070- 259 91 30.

1911

1921

1931

De här fina tupparna gör hennes man.

Naturligtvis så var det en del som fick följa med hem, men det kommer i nästa inlägg.

Annars har jag ägnat helgen till att röja en del i mitt rensa i röran projekt. Nu ser det väldigt bra ut i källaren igen, och mellansonens rum är nu också färdigröjt.

Önskar er alla en bra vecka! Här jobbas det i fyra dagar sedan blir det ledigt i 10 dagar.

signatur hjärta

20 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Vilken mysig butik! Och massor av fint hade hon där också :)

Tupparna tyckte jag var hur söta som helst...hihi!

Ska bli skoj att se vad du fick med dig därifrån.

Skönt med 10 dagars ledigt, det var skaplig ledighet det!! Själv ska jag jobba hela påsken och dra in lite xtra slantar.

Hoppa du får en bra måndag, kramkram!

MiaMaria sa...

Hejsasn Ullis!

Här fanns det en massa fint, förstår att du fick med dig hem lite saker.....

HA en skön vecka!
MiaMaria

S o F sa...

Hej Ullis!

Tittar bara in och önskar dig en fin VÅRvecka! :)

Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Mysigt när man kan göra utflykter till så fina affärer. Verkar helmysigt. Köpsugen blir man direkt!
Ha det gott i det som skall bli vår. Snart iaf.
Agneta

Grodmamman sa...

Härligt ställe det där!
Avundsjuk jag blev på dina 10 dagars ledighet!:) Jag får i alla fall fyra.
Kram

Vitt är vackert sa...

Så mycket fint! Tupparna var söta! Vilket bakslag med snön ni fick! Hoppas det smälter undan fort för er. Här är det också kvar brun smutsig deppig snö.. Men till påsk hoppas jag den är väck!

Hoppas allt är bra.
Kram Ellinor

Britt sa...

Vilken mysig butik! Ligger den vid "gropen" eller?

Känns som om det snart är dags att åka till Leksand, det är flera år sen sist.

Kram britt

Hallon & Blåbär sa...

Vilken härlig butik! Där hade man ju kunnat gå länge och bara njutit och säkert hade en massa fått följa med hem =).

Ha en bra vecka!

Cilla sa...

Ja, det är ju synd att jag bor på sydligare breddgrader än butiken ligger på :-)
Tror säkert du gjort fina fynd!

Gårdsromantik sa...

Så spännande att få kika runt i den butiken - så mycket fint.

Menar du att ni också har snö - vi har säkert 1 meter!!!

Kram Maud

Vitt är vackert sa...

Hej svejs.
Jo, gardin hänger uppe av sig själv, men det kan va för att den är liten- är den större kanske den vill falla bakom. Men man kanske kan sätta knappnålar på baksidan uppe vid stången för att hålla det på plats. Har jag gjort på nåt annat tidigare vet jag. "Syr" man knappnålen bara någon millimeter på framsidan så syns den inte...(tror jag...)

Ha en fin påskhelg nu!
Kram Ellinor

Grodmamman sa...

Jag har målat mina påskägg med vanlig väggfärg som vi hade hemma.
Kommer nog inte få låna sonens cykel, men om han ångrar sig, så behöver jag en ny cykel och då tar jag gärna hans!:)
Kram

Bygatan sa...

Kul att få se lite från butiken. Nu är det nog 1 år sedan jag besökte den och måste ta mig dit snart nog ser jag:)

Vilken härlig ledighet du har framför dig. Önskar dig ett trevligt påsklov med vackert väder!

Kram Lena

Sussi sa...

Vilken härlig prylbod,med så underbara saker i! Det ska bli spännande att se vad du gjorde för kap i nästa inlägg.
Bodde jag bara närmre skulle jag genast fara dit!
Glad Påsk på dig och din familj.
Kram Sussi

här är gudagott att vara sa...

Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK!
Vi ses på BLåkulla.
Haregott!

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken butik helt underbar!
Förstår att en del saker slank med hem.
Härligt med lite ledighet för dig.
Önskar dig och dina nära och kära en härlig och glad Påsk:)

Unknown sa...

Hej Du Rara!
Jag ville bara kika in och önska dig en riktigt trevlig påsk! Kram Petra

junhe sa...

tack för tipset om den mysiga butiken, ska se om jag kan avlägga ett besök där när jag har möjlighet! verkligen fint ögongodis!!!

ha en jättebra helg// kram junhe

Skomakartummen sa...

Vilken rolig butik, spännande se vad du köpt. Önskar dig en härlig påsk kram sari

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Hoppsan, här hade jag nog fått ta med mig stora plånkan...och släp;)

Kram Annica