tisdag 14 juli 2009

UTFLYKT

Tänk att vi har haft solsken hela dagen idag och även i går så var det fint. Helt fantastiskt efter allt regnande. I går uppskattades solen speciellt då maken och jag var på en liten utflykt i går kväll.

Utanför Rättvik så finns ett helt fantastiskt ställe som heter Dalhalla. Det är en utomhus scen i ett gammalt kalkbrott.

En bra bit måste man gå för att komma ner till läktaren. Så här är utsikten när man precis kommer in på området.

Byggnaden är scenen med tillhörande lokaler. Längst bort ser man alla tält för olika saker, till exempel restaurang. Ca 4000 åskådare går det visst in.

Ljuvligt blå grönt vatten.

Vad var det då för uppträdande så? Jo det var Rhapsody in rock med Robert Wells med flera.



(bilderna är klickbara)

Mycket härlig musik med många bra artister t.ex. LaGaylia, Nina Södervist, Pablo Cepeda, Jörgen Mörnbäck, Jacob Samuel och den allra bästa av alla Glenn Hughes, före detta sångare i Deep Purple. Så bra han är. Blev riktigt skön musik.


Har textat flera örngott. Har försökt att inte göra något som är helt lika som de andra. Här kommer ett urval av de jag gjort klart nu.





(bilderna är klickbara)

De kommer nog att hamna på loppisen som vi har till helgen i byn. Det blir samma upplägg som förra året. Alla som är med har sin egen loppis hemma hos sig och så får de som vill titta gå eller åka runt till alla. Sist jag hörde så var det åtminstone 15 gårdar med. Hoppas ju bli av med lite av allt man har i källaren.

Ha det bra och sköt om er!

39 kommentarer:

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Superfina örngott!

Det blir verkligen jättefint med det "silvriga" mot det svarta!

Kram Annica

promenader på landet sa...

Hej! Vad mysigt att gå på sommarkonsert förstår att den var bra, skulle själv gärna sett den. Dina örngott är såå fina!! Ha det så gott! Kram från Maria

Ann-Charlotte sa...

Jätte fina örngott!!!
Hoppas att loppisen går super bra.
Ja Dalhalla är verkligen speciellt. Jag ääälskar att gå på föreställningar där ;)
Kram
Ann-Charlotte

Home No.1 sa...

Hej Ullis skulle vara kul att åka till Dalhalla nån gång har aldrig vart där!
Och du kommer nog antagligen att sälja kuddfodral direkt på loppisen=)
Kram Annica.

Grodmamman sa...

I närheten av oss finns det också ett gammalt kalkbrott. Vissa vill ordna konserter där också, men grannarna har protesterat. Vore kul att komma till Dalhalla någon gång!:)
Jätte fina örngott du gör också. Jag har nu införskaffat en textilpenna, så jag får se om det blir några för mig också!:) Jag är säker på att de kommer sälja jätte bra på loppisen! Skönt att bli av med lite saker. Vi har idag sålt dotterns gamla skrivbord.
Kram

Sussi sa...

Hoppas det fina vädret håller i sig till helgen och er loppis. Förra helgen i regnet så var det byloppis i "Bygda" och det var hur mycke folt som helst. KUL!!

Kanske kommer förbi på er loppis och köper dina fin fina örngott :)

Sköt om dig!

Sussi

Marie//Tekla Maräng sa...

Så fina örngott du har fixat till.
kul att få se ifrån Dalhall hur det ser ut när man först kommer dit, tack för dom bilderna.
Jo som du såg så har jag svängt runt med mina lurviga i dina fina krokar.
Det var ju en bussresa som gick via Gävle, Sandviken, Falun, Sundborn, Hedemora, Avesta, Sala och Uppsala.
skulle gärna sett mer...
Men jag ska försöka att komma ihåg att Rättvik har vårmarknad där i början av maj om jag har fattat saken rätt och faktiskt ta mig dit.
Kram marie:)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Såå häftig o sommrig konsert!!! Jätteackra örngott du gör med!!!!Dom soer man nog som en gud på!!!

Kramar millan♥

Sussi sa...

Bra tips ang textningen! Vad läckert i Dalhalla, det sägs bli ett otroligt ljud där...
Har tyvärr aldrig varit där själv.
Ha det toppen!
Tingeling Sussi

Södralycke sa...

Låter som en härlig kväll! Vilket annorlunda ställe att ha en scen på :)

Ha det gott, kram Johanna

Gårdsromantik sa...

Så vacker konsertplats!

Vilket smart loppisupplägg - tänk om man skulle göra detsamma här i Kyrkbyn?!...

Kram Maud

Anonym sa...

Gud vad roligt med konsert, om man kan kalla det så ;-) Hoppas ni hade roligt & jag du får väl se bilderna sen när jag lagt upp några.

Krams!

Katta sa...

Vad roligt! Vem vet kanske du stötte på mina svärföräldrar där då de var också där.Jättefina örngott igen har du gjort. Kram Katta

Ann-Charlotte sa...

ja tack o lov så är det gräsklipparväder hehe ;D
Kram
Ann-Charlotte
PS hur mycket ska du ta för örngotten? Jag vill ha det med Älska glömma...
Mejla mig
anotefromar@bredband.net

Stina sa...

Så fint du gjort.
Ja, nu försvinner det där bruna sakerna. Hur skönt som helst.;-) Kram

Anonym sa...

Hej!
Hoppas att de var bra. Hade släktingar som åkte upp och kikade på dem förra året och de var besvikna efteråt. Men de kan ju ändra sig. Fin fina örngott du har gjort! Vad kostar ett sådant????
Skulle du kunna skicka ett sådant till mig om jag sätter in pengar på ett konto?
Ha de gott!


//Cissi

Vita små hjärtan sa...

Vilket härligt ställe!
Men så fint du pysslar o textar!
Ha de gott kram Agnetha

Dalaliv sa...

Hej!

Vi gillar din fina blogg och har länkat till den från vår nya sida www.dalaliv.se

På Dalaliv kan man läsa om det sköna livet i Dalarna. Gå gärna in och titta!

Skön sommar önskar Åsa

Ellas Inspiration sa...

Så roligt med en liten utflykt och vilket otroligt fint pyssel!

Kram Karin

Millygarden sa...

Hej Ullis,

där har ni en verkligen en pärla i kalkbrottet! Har många vänner och bekanta som varit där och är lyriska övert den otriligt fina miljön och akustiken! Vackra örngott du textat på!

Ha en bra eftetmiddag!
Kram Marina

Hobby Design sa...

Där har jag också varit, så vackert!
Hamnade där genom att blunda och peka på en karta.

Anonym sa...

Hej!

Du ville ju veta hur korten blev av kameran jag har köpt. Titta in hos mig nu Ullis!

Krams!

Anonym sa...

Ja men visst är lavendel fint :-) Haft en bra dag?

Krams!

Anonym sa...

Åh vad roligt med loppis!
Jag hade behövt rensa ut massa också. Men tja, kanske det blir en loppis. Någongång.

Krams!

♥ Fyra årstider sa...

Vad kul att du bott i Söderköping..kan tänka mig att bo där när jag blir gammal...så en stuga vid havet. Vilken härlig utflykt ni haft.
Kram Lotta

linnea-maria sa...

Och trots att jag bor så nära så har jag inte varit där på konsert än! Men väntar på att de ska sätta upp någon pampig opera som man kan se, eller rockkonsert. Vilka fina kuddfodral du har gjort!! Ha det så bra /linnea-maria

Levindas Värld sa...

Hej!

Men vilket ställe ni har varit på, häftigt att ha arrangemang sådär!

Och vad mkt sött du pysslar ihop :)

Ha nu en riktigt fin dag, här skiner solen för fullt så jag och sambon ska ut och på lite picknick :)

kram

marita blücher sa...

Hej Ullis,
Tusen tack för din rara kommentar hos mig. Vilken underbar miljö för en sommarkonsert, förstår att ni njöt för fullt ! Jättefina örngott du textat - lycka till med helgens loppis !
Kram/Marita

Målargården sa...

Åh, va spännande, du kan väl skriva lite mer om byaloppisen. Lät jätteroligt. När börjar ni och var är det????? Kanska tar jag mig en tur.
Fina örngott du gjort.
Dalhalla är sååååå häftigt. Tyvärr blir det nog inget besök för oss i år men har tidigare varit där flera gånger./ Kram Eva-Mari

Anna sa...

Åhh, jag gillar verkligen dina örngott! Hade velat göra såna egna med vår logga på. Hade tänkt gör t-shirtar också men kom aldrig så långt!

Dalhalla ser verkligen superhäftigt ut. Jag hade gärna åkt dit någon dag!

Vardags-mirakel sa...

Det måste vara mäktigt att vara i Dalhalla och lyssna på så bra artister! Vilka fina örngott du skapat, låter mysigt med gårdsloppis. Ha en trevlig helg, kram Eva.

Sussi sa...

Nej, vi är verkligen inte ut och äter speciellt ofta. Men det är trevligt bara det blir av :) Vi var på Bospåren och åt, ett säkert kort *L*
Allt klart inför morgondagens loppis?

Floralis sa...

Hej!
Hittade till din sida via Cornelias Cottage. Jättefina örngott du gör och vackert textat.
Du den här utescenen var allt annat än vad man brukar se. Coolt! Säkert bra ljud med bergsväggarna.
Ha det gott!
/Anneli

Ingrid sa...

Vilka fina örnoggt!!

HAr sett Dalhalla på tv, måste vara en mäktig plats att få besöka.

~Livet i byn

Cilla sa...

Vilka fina örngott! men du....vad heter stilen som du skrivit med på bilderna längst ner?

Kram CIlla

Hagbacken sa...

Å vad fina dina örngott blev! Vad duktig du är! Önskar så jag kunde komma på loppisen...

Vad roligt med konsert i Dalhalla! Har också sett bl a Rhapsody där, men nu är det några år sedan...

Kom på nu att du frågade mig ngt i en kommentar tidigare...förlåt, nu har jag glömt vad det var...:(

Ha en fortsatt trevlig helg!//Kram Linda

MiaMaria sa...

Hej!

JA nu får det vara nog med allt regn...så trist......

Vilka fina örngott du textat....

Kul med konsert!!!

HA en skön sommar!!
MiaMaria

Ingmarie sa...

Det släpas att hit en o annan sork här med...smällar man får ta när man har katt!

Trevlig lördag!

Lantligt i stan sa...

Dalhalla har jag länge velat åka till, men det har inte blivit av ännu. Måste vara en upplevelse med denna akustik. Superfina örngott, dom får du nog sålda direkt!
Kram Anki